Bezoek Radar-medewerkers aan Bever Autoaanpassingen

Medewerkers van Arbeidsdeskundig Bureau Radar brachten 8 maart jongstleden een bezoek aan Bever Autoaanpassingen in Breda. Zowel arbeidsdeskundigen als re-integratie-experts waren aanwezig om zich op de hoogte te stellen van de meest recente technologie wat betreft aanpassingen aan gemotoriseerd vervoer.

Bever had de zaken professioneel voorbereid. Er werd een uitgebreide presentatie gegeven, inclusief een videofilm met voorbeelden uit de praktijk. Dat gaf de aanwezigen een goede indruk. Daarnaast mochten de aanwezige Radar-medewerkers een demonstratierit maken onder leiding van een instructeur. Wat vooral opviel was de enorme hoeveelheid mogelijkheden die er zijn om een auto of bus passend bij een letsel te maken.

Historie Bever Autoaanpassingen

Namens Radar waren Joop van Dijk, Annemieke Rops, Kim van der Meij, Astrid Smeets, Aart-Jan Wormsbecher, Helma van der Vegt, Paul Kamermans en ondertekende, de schrijver van dit artikel, aanwezig. De presentatie vanuit Bever werd verzorgd door Ans van den Broek en Bas Hessels, manager van onze Bredase vestiging.

Een leuk weetje: de naam van Bever Autoaanpassingen is ontleend aan Ed en Willem Bever, de twee techneuten-klussers van het vermaarde kindertelevisieprogramma De Fabeltjeskrant. Dat het bedrijf dan ook al sinds de jaren ’70 bestaat, is niet verwonderlijk. Oprichter Freek de Moor begon in 1973 in het Betuwse dorp Heteren met het aanpassen van auto’s voor mensen met een handicap. Het bedrijf is inmiddels uitgegroeid tot een gerenommeerde naam in Nederland, met zestig medewerkers verdeeld over vier locaties. Bever Autoaanpassingen heeft vier vestigingen: in Breda, Bodegraven, Assen en Andelst. Daarnaast beschikt het over een eigen productiemaatschappij en ontwikkelingsafdeling.

Samenwerking met CBR van belang

Omdat het in de meeste gevallen niet alleen om een auto-aanpassing gaat, maar ook om het leren rijden in het aangepaste voertuig, verzorgt Bever sinds 1989 rijopleidingen en proef- en gewenningslessen in aangepaste lesauto's. Van automaat met een handbediening en een gaspedaal aan de linkerzijde, tot complexe joystickbesturing. Bever werkt daarbij nauw samen met de afdeling praktische rijgeschiktheid van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). “In Nederland hebben we geen meldingsplicht”, weet Ans van den Broek. “Dat vindt het CBR ook heel jammer, maar als je in Nederland iets mankeert heb je niet de plicht om het te melden. Wij vinden het echter heel belangrijk dat wél alles duidelijk is. We adviseren onze cliënten altijd om in eerste instantie een CBR-procedure op te starten, zodat je veilig in het verkeer rond rijdt, maar ook om verzekerd rond te kunnen rijden.”

"We adviseren onze cliënten altijd om in eerste instantie een CBR-procedure op te starten, zodat je veilig in het verkeer rond rijdt, maar ook om verzekerd rond te kunnen rijden" - Ans van den Broek

Het CBR heeft de doorslaggevende stem ten aanzien van veiligheidseisen en het verstrekken van de noodzakelijke codering op reeds bestaande rijbewijzen. Zij beoordelen de gezondheidsverklaring en stellen vast of een specialistische keuring door een arts noodzakelijk is. Ook kunnen zij besluiten dat een zogenaamde rijtest nodig is. De arbeidsdeskundige of re-integratiedeskundige van Radar neemt eerst contact met het CBR op, of met betrokkene samen contact opnemen met CBR, alvorens een aanpassingsplan/-offerte op te vragen.

Smile van oor tot oor

Volgens Bever gaan hun cliënten vaak met een glimlach van oor tot oor uiteindelijk de weg op, juist omdat ze daar voortaan weer gelijkwaardig zijn aan iedere andere weggebruiker. Een reactie die ook de Radar-medewerkers geregeld bij hun cliënten waarnemen als het proces van auto-aanpassing is gerealiseerd. “Het vergroten van de mobiliteit van onze betrokkenen, is in veel gevallen een belangrijke toevoeging en verbetering in het welzijn en welbevinden van hun dagelijkse situatie”, zegt Aart-Jan Wormsbecher, expert re-integratie bij Radar. “Zij kunnen weer meer deelnemen aan het maatschappelijk en sociale leven. En ook vergroot het hun arbeidsmogelijkheden, alleen al doordat zij in een grotere regio kunnen zoeken naar werk.”

Echter, er hangt ook een kostenplaatje aan de aanschaf en aanpassing van auto’s en bussen. In veel gevallen wil een verzekeraar zicht hebben op wat de totale financiële omvang van de schade ongeveer zal zijn, en of er volledige aansprakelijkheid wordt vastgesteld. Dit alvorens er over dergelijke grote investeringen overeenstemming wordt bereikt tussen partijen. Na het verstrekken van een opdracht tot het aanschaffen van een auto gaat er nog geruime tijd overheen voordat de cliënt op pad kan, zo liet vestigingsmanager Bas Hessels weten: “Op dit moment is er een gigantische levertijd op auto’s, dat op kan lopen tot 13 maanden: dat betekent meer dan een jaar wachten voor wij met de aanpassingswerkzaamheden kunnen beginnen. Bovendien moet de auto na realisatie ook nog gekeurd worden. Al bij al zijn het lange trajecten. Maar bij aanpassingen naar handbediening, vanwege bijvoorbeeld een lage dwarslaesie, is het in twee à drie maanden geregeld.”

Mogelijke aanpassingen

Er wordt, waar nodig, gekeken naar aanpassingen bij het in en uit de auto stappen (bijvoorbeeld voor iemand in een rolstoel is er een oplossing waarbij de rolstoel buitenom automatisch wordt verplaatst naar de kofferbak en wordt geplaatst), het besturen en bedienen van de auto en het plaatsen van extra hulpmiddelen (zoals spiegels, elektrische klepopener enzovoort).

"Wat ik bijzonder vond aan het rijden met de joystick is dat je het zo snel in de vingers hebt. Het stuurt verrassend makkelijk" - Joop van Dijk

Met betrekking tot besturen en bedienen van de auto wordt handbediening toegepast wanneer er een beperking is aan beide benen. Zo’n ombouw kan alleen bij een automaat. Een handgeschakelde auto kan niet worden aangepast naar handbediening. Enkele andere aanpassingsvormen: gas-kniebediening (het gasgeven met de knie), een verhoogd gaspedaal aan de linkerkant, een uitneembare vloerverhoging, verlengde stoelslede (tot wel drie meter), een gasring op het stuur, een rem onder het stuur, en tot slot de joysteer. Deze laatste is ontwikkeld door Bever, in samenwerking met een Zwitserse hogeschool, en bedoeld voor mensen met een hoge dwarslaesie. Met enkel een joystick pookje kan een auto worden bediend: gassen, remmen en sturen.

Zelf proberen

Tijd om te gaan proberen! Bever-instructeurs Wim Veens en Wichert van der Mel zijn deze bewuste dinsdag aanwezig om de Radar-medewerkers te instrueren en begeleiden. Ze stellen ons op het gemak en geven goede aanwijzingen. Er zijn twee opties om te proberen. Het rijden met gas-kniebediening in een bus en joysteer-bediening in een grote bus. Er wordt een rondje rondom het bedrijfspand van Bever gereden. Alle Radar-medewerkers komen aan de beurt. Joop van Dijk bijt het spits af. “Wat ik bijzonder vond aan het rijden met de joystick is dat je het zo snel in de vingers hebt. Het stuurt verrassend makkelijk. Ook de bediening, met alle knopjes op het stuur binnen handbereik, is relaxt. Een geniaal stukje techniek. Je gaat je bijna afvragen waarom we niet allemaal zo gaan rijden.”

"Als je altijd van het openbaar vervoer afhankelijk bent, kan dat door je beperking, bijvoorbeeld in een rolstoel, een éxtra beperking zijn" - Astrid Smeets

Ook arbeidskundigen Kim van der Meij en Astrid Smeets vonden het rijden met deze aangepaste voertuigen een bijzondere ervaring. Astrid Smeets: “De ontvangst door Bever was allerhartelijkst. Hun presentatie was professioneel en gaf een helder beeld van de mogelijkheden. De manier van communiceren is laagdrempelig waardoor je gemakkelijker om meer informatie zult vragen. Door het actief kunnen deelnemen aan het praktijkdeel kreeg ik een goed beeld van hoe belangrijk deze opties voor cliënten kunnen zijn. Ik kan me voorstellen dat een dergelijke vervoersaanpassing voor mensen met een beperking opeens weer een groot gevoel van zelfstandigheid en vrijheid biedt. Als je altijd van het openbaar vervoer afhankelijk bent, kan dat door je beperking, bijvoorbeeld in een rolstoel, een éxtra beperking zijn.”

Zelf ervaar ik het ook zo. In het begin wat onwennig en spannend, want je bent opeens overgeleverd aan een compleet andere besturing/ bediening. Ik merkte dat ik vooral ging nadenken over de handelingen, het automatisme waarmee je normaal rijdt is er even compleet uit. De kniebesturing ging al snel goed, met de joystick was het even zoeken naar het juiste krachtsgevoel. Maar na een half uurtje rijden lukt ook dat heel redelijk. Het was een boeiende ervaring, en samen met de presentatie van die middag heeft het een nog completer beeld gegeven waarmee we onze cliënten van eerste informatie kunnen voorzien.

“Inmiddels heb ik sinds ons bezoek aan Bever in een aantal zaken al goede hulp van hen gehad. Ze werken snel en denken in alle opzichten mee" - Re-integratie expert Annemieke Rops

Re-integratie expert Annemieke Rops: “Inmiddels heb ik sinds ons bezoek aan Bever in een aantal zaken al goede hulp van hen gehad. Ze werken snel en denken in alle opzichten mee. Zo hebben ze recent een aanpassing gedaan bij iemand wiens linkerarm ontbreekt door een aangepaste stoel met armondersteuning in te bouwen en een stuurknop aan te brengen.”

Bever, bedankt!

De Radar-medewerkers hebben het als een nuttige middag ervaren. Weer een extra tool die in de gereedschapskist zit. Namens Radar bedanken we Bever Autoaanpassingen voor de leerzame en leuke middag!

DisclaimerWerken bij
Nederlandse Vereniging van ArbeidsdeskundigenStichting Register ArbeidsdeskundigenLandelijk Register van Gerechtelijke DeskundigenVereniging Jonge Professionals Personenschade